X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mijn mening over..." en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Fileprobleem, wat is dat?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van AnnaStaal AnnaStaal Auteur op infoyo sinds
23 Juli 2008


Bekijk het profiel van AnnaStaal
Datum: 08-10-2008
Auteur: AnnaStaal
"Fileprobleem, wat is dat?" zei laatst de dagvoorzitter van een workshop. Vol verbazing keken alle deelnemers hem aan en vroegen zich zeer waarschijnlijk af onder welke steen hij vandaan gekropen was. Natuurlijk had deze opmerking de rol om te prikkelen en dat gebeurde, want de zaal werd rumoerig en men was een en al oor. En dat was ook de bedoeling.

Om de file heen?

De file vermijden vinden we allemaal lastig, want niemand vindt de file leuk en toch rijden we er met z'n allen iedere morgen in. We moeten immers van A naar B en s avonds weer van B naar A en aangezien het openbaar vervoer in Nederland niet dusdanig is geregeld dat het mooi op elkaar aansluit, stappen we allemaal in de auto. Dat hebben we nog enigszins in de hand en houden in reistijd rekening met de file op het te berijden parkoers.
Degene die slechts de trein kan nemen en niet ook nog met bus, tram of metro hoeft te reizen is de geluksvogel en voor hem of haar kan gesteld worden "fileprobleem wat is dat?" Dan moeten er uiteraard geen bladeren op de rails liggen, de rails moet door de warmte niet ontzet zijn, er moet niemand met zelfdodingideeŽn voor de trein gesprongen zijn en je moet een zitplaats hebben. In dat geval kan de trein handig zijn om nog wat aan je werk te doen, te lezen, muziek te luisteren of even weg te dromen.

Voor alle andere is, als je niet naast de deur werkt en de fiets kunt nemen, de autoweg de enige optie. En als je in bepaalde beroepsgroepen werkt dan ontkom je er niet aan naar de grote(re) steden te rijden, denk aan de mensen in de havensector, de financiŽle wereld, journalistiek, reclamebureaus etc. etc.
We kachelen iedere dag dus op en neer en zitten soms het dubbele van de normaliter te berijden tijd in de auto en toch geeft een bepaalde groep mensen gehoor aan de oproep van de ANWB om een filevrije dag te realiseren op een doordeweekse dag. Hoe kan het zijn dat mensen plots wel inventief zijn en de files gaan vermijden. Buiten spitstijden reizen, thuiswerken of de trein pakken kon altijd al.

Logica?

Mij ontgaat de logica dat, hoewel er dus alternatieven zijn voor een bepaalde groep mensen, we toch iedere dag in de file achter elkaar rijden om op de plaats van bestemming te komen. Zijn we dan zo'n kuddedieren? Ik weet het niet, maar de dagvoorzitter wist het wel, hij woont in de achterhoek en heeft zijn werkterrein maar voor een klein deel in de randstad. Verder heeft hij een dusdanig agenda dat hij op "filedagen" de avond ervoor al in de bepaalde plaats is voor een dinersessie o.i.d. en overnacht daar dan.

Ik snap wel dat hij de dag begon met die opmerking, maar hij is niet representatief als het gaat om de gemiddelde filerijder zijn of haar baan. "Gemakkelijk praten" zei een van de aanwezigen nog en daar had hij gelijk in. Sommige banen kun je niet vanuit huis doen, kan je niet op andere tijden beginnen en ben je niet altijd in staat om te verhuizen.
Dat de overheid al eerder iets aan de wegen gedaan zou moeten hebben danwel het openbaar vervoer dusdanig in had moeten richten dat het uitnodigend is, is een feit. Het is een gegeven dat dit niet gedaan is en we nu met de situatie zitten.
Wellicht ligt er een rol voor het bedrijfsleven om indien het niet noodzakelijk is om in de "spitsgebieden" de vestiging te hebben, over alternatieven na te denken. Voor de financiŽle wereld is het als voorbeeld immers prestige om langs de zuid-as van de A10 een toren te hebben staan, ook al donderen de banken nu om. Is het noodzakelijk? Helemaal niet! Misschien kan de overheid daar nog een rol vervullen met subsidies of in geval van Fortis en ABN AMRO gewoon opdracht geven.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl