X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mijn mening over..." en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Het 7S model, daadwerkelijk zo goed?

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Ruudd Ruudd Auteur op infoyo sinds
12 December 2010


Bekijk het profiel van Ruudd
Datum: 19-12-2010
Auteur: Ruudd
Na 7 weken Bedrijfskunde gehad te hebben aan de Hogeschool Utrecht is mij het een en ander duidelijk geworden over het functioneren van bedrijven. Aan de hand van een model wat in de eerste week werd gepresenteerd; het 7S-model van Mckinsey, geschreven door Peters & Waterman, zouden wij bedrijven ‘ uit elkaar kunnen trekken’ en het zien als allemaal kleine onderdelen van een geheel. Strategie, structuur, shared values, style staff skills en system zijn de punten van het 7S-model. Aan alles gedacht lijkt het wel..

Wat in die weken ook voorbij is gekomen zijn een tal van andere modellen zoals het INK-model en het Balanced Score Card (BSCard) . Vooral het INK-model vond ik interessant omdat het anders is ingedeeld dan het 7S-model. Dit komt vooral omdat hier ook de klant in meespeelt en dat zie je niet terug in het hele 7S-model. Echter lijkt mij de klant toch één van de belangrijkste onderdelen van een profit-onderneming. Naast de klant is er in het INK-model aandacht voor de ‘waardering van de maatschappij’ wat duidt dat er ook nog een wereld is buiten de Organisatie is die zeer belangrijk is voor een organisatie. Het 7S-model is dus niet zo waterdicht als dat het in eerste instantie lijkt. Mijn interesse was dus gewekt, leren wij op school wel de juiste methodes..?

Het zoeken op internet naar bronnen over het 7S-model zorgde er voor dat ik anders ging kijken naar het model van McKinsey. Zoals Willem Mastenbroek ook in zijn column schrijft ‘We worden dood gegooid met veelbelovende managementconcepten maar welke bieden nou meer perspectief?’ Na een kort onderzoek bleek dat een 7S-model niet toereikend is om alleen toe te passen bij het inrichten van een bedrijf. Het model van Mckinsey is een moment opname en kun je dus niet zien in combinatie met trends en ontwikkelingen van markten, klanten en externe omgevingen. Ontwikkelingen, goed of slecht, binnen een organisatie zijn ook niet of nauwelijks vast te stellen met behulp van het 7S-model. Om resultaten te kunnen meten heb je bijvoorbeeld een BSCard nodig, op basis van deze resultaten zou je één van de S-en, wat gevolg heeft dat er meerdere zullen veranderen, kunnen aanpassen binnen een organisatie.

Een bedrijf inrichten kun je doen met behulp van het 7S-model, maar zoals hierboven ook al gezegd wordt: modellen zijn leuk, maar zijn geen vaste zekerheid. Inzicht, combineren van verschillende relevante theorieën, een gezonde dosis eigen inzicht en ervaring zullen zorgen voor een goede inrichting van een bedrijf.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl