X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mijn mening over..." en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Motion control: de toekomst van spelbeleving

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Paul Paul Auteur op infoyo sinds
08 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Paul
Datum: 27-10-2010
Auteur: Paul
Met de komst van de Wii is motion control immens populair geworden onder de gamefanaten. Dit is te zien in de verkoopcijfers die vertellen dat er al meer dan 56 miljoen exemplaren van de gameconsole verkocht zijn. De opzet om een breder publiek aan te spreken is in dit opzicht zeker geslaagd. Wij geloven dat met de komst van Xbox Kinect en Playstation Move de interesse in motion control gaat stijgen en hierdoor ook veel meer uitgebouwd en geperfectioneerd gaat worden. 

Dit in tegenstelling tot de ontwikkeling op het gebied van 3D-gaming en gamen met een hogere kwaliteit wat niet het hoofd concurrentiedoel van de verschillende consoleontwikkelaars gaat worden.
Dat motion control een succes is, is niet meer te ontkennen. Het succes van de Wii geeft aan dat er wel degelijk een grote markt is die gebruik wenst te maken van de nieuwe manier van besturen. Niet gek is dan ook dat Microsoft en Sony beseften dat ze niet achter konden blijven en dus met een eigen toepassing van motion control moesten komen. Met Kinect en Playstation Move proberen ze terug te slaan en tegelijkertijd elkaar weg te concurreren. Wat betreft kwaliteit hebben beide consoles de Nintendo Wii al bij het uitkomen van hun eerste game verslagen, maar interessant om te zien is wat er dan gaat gebeuren. Het Kinect van microsoft is interessant maar het gebruik van alleen lichaamswarmte kan de kwaliteit van de overdracht ten nadele komen. Playstation Move heeft daarentegen net als de Nintendo Wii een controller die in de hand gehouden moet worden bij het gamen, maar deze beschikt niet over de voice-recognition die al wel in Kinect ingebouwd zit. Bij de release van beide nieuwe projecten zal blijken wat de specifieke minpunten zijn en het is zaak voor Microsoft en Sony om deze minpunten in de komende jaren door middel van updates zo goed mogelijk uit de weg te ruimen. Hierdoor zijn ze zo druk bezig elkaar op dit gebied te concurreren dat de kwaliteit van de games op een lagere plaats komt te staan. Onderzoek heeft aangetoond dat het gamen met een hogere resolutie leidt tot betere gameprestaties. Veel hardcore gamers zullen dit kunnen bevestigen en zullen de HD-televisies hierbij omarmen en in de toekomst zal de kwaliteit van games nog wel toenemen maar niet in schokkende mate. De toekomst zal voornamelijk gespitst zijn op het optimaal gebruik maken van de HD-televisies omdat deze steeds meer geÔntegreerd raken in de huiskamers, maar de kwaliteit zal niet veel meer toenemen. Het maximum op dit moment op de markt is 1080p wat op het moment nog voor de beter bedeelde weggelegd is. Uiteraard wordt er gewerkt aan 1440p en 2160p, maar schermen met zulke resoluties zijn nog in een testfase en het zal nog even duren voordat deze ook daadwerkelijk op de markt zullen verschijnen, laat staan dat ze betaalbaar worden. Voorlopig zullen de consoleontwikkelaars zich dan ook meer gaan richten op de gameplay dan op de beeldkwaliteit.
Bovendien maakt het succes van de Wii nogmaals duidelijk dat de kwaliteit van de spellen er minder toe doen als de besturing ervan maar interessant genoeg is.

Naast kwaliteit zijn er meerdere ontwikkelingen te vinden op het gebied van televisieschermen. Een belangrijk voorbeeld is de ontwikkeling van de 3D televisie. Op het moment zijn de eerste 3D-televisies in ontwikkeling en ook 3D-films en 3D-games duiken steeds vaker op in het nieuws en later ook in de winkels. Op het moment staan de eerste 3D-televisies in de winkels waarbij een bril gebruikt moet worden, maar aan het begin van het nieuwe jaar kunnen deze alweer verouderd zijn omdat aangekondigd is dat dan de eerste tvís op de markt komen waarvoor geen bril nodig is. Het nadeel van deze televisie is echter dat je maar vanuit 9 precieze plekken het 3D-effect kunt ervaren. Nu is dit niet de enige ontwikkeling die ons te wachten staat. Naast de 3D-televisies zijn er ook zogeheten holografische televisies in de maak die het naast het 3D effect ook mogelijk maakt om vanuit alle hoeken een object te zien. Naar schatting liggen deze holo-tvís binnen tien jaar in de winkels. Deze ontwikkelingen zijn zeker interessant voor de ontwikkeling van games, maar omdat de markt nogal instabiel is en heel snel aan het verbeteren is, is het zeer risicovol om te gokken op ťťn specifiek type 3D-televisie. De game-developers zullen zeker in zekere mate gebruik gaan maken van de techniek, maar naar onze mening zal dit in de komende jaren nog geen succes worden omdat de ontwikkeling van 3D-televisies nog in de kinderschoenen staat.

Zoals blijkt zijn het interessante tijden voor de ontwikkeling van games en gameconsoles. Al met al zal het optimaliseren van de motion control de komende jaren de hoogste prioriteit hebben omdat console-developers dit zelf in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van de ontwikkeling op televisiegebied. De ontwikkeling voor games op beeldschermkwalitatief gebied zal op een lager pitje komen te staan vanwege de doorbraak die nog moeten plaatsvinden van televisies met hogere resoluties. Van de 3D-televisies zal voorzichtig gebruik gemaakt gaan worden omdat de markt op het moment nog te onstabiel is om er nu al games te voor gaan ontwikkelen die deze feature ondersteunen.




Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl