X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Mijn mening over..." en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Kilometerheffing ja of nee

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van aberkhout aberkhout Auteur op infoyo sinds
16 Maart 2010


Bekijk het profiel van aberkhout
Datum: 26-04-2010
Auteur: Aberkhout
Anders Betalen voor MobiliteitU heeft vast wel gehoord van rekeningrijden, kilometerheffing of kilometerprijs. Allemaal verschillende termen voor min of meer hetzelfde idee: een andere manier van betalen voor de auto. Met de kilometerprijs betalen we niet langer belasting voor het hébben van een auto, maar voor het gebruik. Wie meer rijdt, betaalt ook meer. En wie minder rijdt, betaalt minder.

De basis van de kilometerprijs

Betalen per kilometer, wat betekent dat nu precies? Dat u geen vaste autobelastingen meer betaalt, maar gaat betalen per gereden kilometer in Nederland. Er komt een basistarief en een spitstarief. Alle automobilisten samen blijven hetzelfde betalen. Alleen verdelen we de lasten anders. De overheid mag niet meer inkomsten krijgen, maar ook niet minder. We steken gelijk over.

Wat gaat u betalen?

Na volledige invoering van de kilometerprijs is het tarief gemiddeld 6,7 cent per kilometer. Bij de start van de kilometerprijs (naar verwachting 2012) is het gemiddelde tarief lager omdat de aanschafbelasting (BPM) nog niet volledig is afgeschaft. Het tarief is dan gemiddeld 3,0 cent per kilometer. De aanschafbelasting wordt stukje bij beetje afgeschaft en de tarieven van de kilometerprijs opgebouwd. De tarieven zijn nog niet definitief, maar geven alvast een indruk van wat rijden met de kilometerprijs betekent.

Waarom de kilometerprijs?

Met de kilometerprijs verminderen we de files en ontlasten we het milieu. Het is één van de maatregelen die worden genomen om de files te verminderen. Want de overheid doet nog meer: nieuwe wegen aanleggen, bestaande wegen beter benutten (denk aan spitsstroken) én investeren in het openbaar vervoer. Uit onderzoek is gebleken dat beprijzen van de weg een onmisbare toegevoegde waarde heeft om de bereikbaarheid te verbeteren.

Veel mensen vragen zich af waarom de overheid kiest voor de kilometerprijs. Is het niet veel simpeler om de brandstofaccijnzen te verhogen? Of om op sommige wegen tol te heffen? Het zijn logische, veelgestelde vragen.

Hoe werkt de kilometerprijs?

Ieder voertuig heeft straks een registratiekastje dat het aantal kilometers bijhoudt en het tarief waarin wordt gereden. U kunt een kastje kiezen met aanvullende diensten, of een standaard variant. Welk kastje u ook kiest, uw privacy is in alle gevallen gewaarborgd. Niemand kan zonder uw toestemming zien waar u heeft gereden.

Afschaffen aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting

De aanschafbelasting wordt stukje bij beetje afgeschaft. In één keer schrappen is niet verstandig. Nieuwe auto’s zouden dan weliswaar direct goedkoper worden, maar uw huidige auto zou ook in één keer een stuk minder waard zijn. En dat is niet handig; niet voor uw portemonnee, niet voor de autobranche, niet voor de Nederlandse economie. Daarbij duurt de invoering van de kilometerprijs zo’n 5 jaar. Zo moeten 8 miljoen kastjes worden ingebouwd, dat kan simpelweg niet in één keer. Daarom gaat de invoering in stappen.

Om de aanschafbelasting geleidelijk te laten verdwijnen zet de overheid sinds 2008 de aanschafbelasting om in de motorrijtuigenbelasting, de eerste jaren met 5% per jaar, daarna met grotere stappen. Zo dalen de prijzen van nieuwe (en bestaande) auto’s, wordt de motorrijtuigenbelasting (MRB) ieder jaar iets hoger en wordt ook de kilometerprijs jaarlijks worden opgebouwd. Als u met uw auto overstapt op de kilometerprijs, betaalt u in het begin dan ook een lager bedrag per kilometer dan aan het eind. Naar verwachting is de kilometerprijs in 2018 helemaal ingevoerd. De tarieven zijn dan helemaal opgebouwd en de vaste autobelastingen verleden tijd.

Wie nog niet is overgestapt op de kilometerprijs, betaalt gewoon de motorrijtuigenbelasting. Wie de kilometerprijs gaat betalen, betaalt vanaf dat moment geen motorrijtuigenbelasting meer.

Voor de provinciale opcenten zoekt het kabinet naar nieuwe financiële middelen die los staan van de auto.

Invoering in vogelvlucht

Het streven is dat de kilometerprijs in 2018 helemaal is ingevoerd. De overheid en de bedrijven die helpen met de uitvoering, werken hard aan de invoering van de kilometerprijs. Er moet veel gebeuren. Denk maar aan het opstellen en behandelen van een nieuwe wet (Wet kilometerprijs) en de bijbehorende regelgeving, de verandering in het belastingstelsel, het verdelen van taken en bevoegdheden en het ontwikkelen, testen en opzetten van het (betalings)systeem. Dit alles wordt zorgvuldig uitgevoerd en afgestemd met betrokken partijen.

De voorbereiding
Afbouw belastingen

De afbouw van de aanschafbelasting is in 2008 gestart. Jaarlijks wordt 5% afgebouwd.
De aanschafbelasting wordt dus stukje bij beetje afgeschaft. In één keer schrappen is niet verstandig, nieuwe auto’s zouden dan weliswaar direct goedkoper worden, maar uw huidige auto zou ook in één keer een stuk minder waard zijn. En dat is niet handig; niet voor uw portemonnee, niet voor de autobranche, niet voor de Nederlandse economie.
Wet kilometerprijs

In november 2009 is het wetsvoorstel kilometerprijs aangeboden aan de Tweede Kamer.
Als de Tweede Kamer de wet heeft behandeld, gaat de wet ter goedkeuring naar de Eerste Kamer.
Dan moet de Tweede Kamer instemmen met het Definitief Uitvoeringsbesluit (DUB), zodat de verdere uitwerking en de uitgebreide systeemtesten kunnen starten.
Ontwikkelen en testen van het systeem

Tweede helft 2009: start opbouw van de organisatie en de systemen die nodig zijn om de kilometerprijs te kunnen innen. Denkt u aan de kastjes, handhavingsportalen en de inrichting van het innings- en handhavingsbureau.
Vóór de definitieve start wordt het systeem uitgebreid getest. Eerst vinden technische tests plaats om te zien of alle onderdelen goed werken, zoals bijvoorbeeld de handhavingsportalen en de administratieve systemen. Dat testprogramma wordt naar verwachting in 2012 afgesloten met een grote praktijktest waaraan 60.000 auto’s deelnemen.
De invoering

Als uit de tests blijkt dat het systeem werkt, kan de Tweede Kamer instemmen met het Implementatiebesluit (IB) en kan de invoering van de kilometerprijs starten.

Mobiliteitsprojecten

Vooruitlopend op de kilometerprijs worden de belangrijkste knelpunten momenteel al aangepakt. Dit gebeurt met mobiliteitsprojecten in zes stedelijke regio’s: Amsterdam, Haaglanden, Utrecht, Rotterdam, Brabant en Arnhem-Nijmegen.
De invoering
Als uit de test blijkt dat het systeem werkt, kan de invoering van de kilometerprijs starten.
De eerste groep die overstapt op de kilometerprijs zijn de vrachtauto’s.
Hierna krijgt de eerste groep autobezitters het verzoek om een kastje in de auto te laten bouwen. Autobezitters kiezen hier niet zelf voor. De invoering verloopt aselect op basis van de eerste twee cijfers van het kenteken. De nummers komen niet achtereenvolgend aan de beurt.
Het zal naar verwachting 5 jaar duren voordat de vrachtwagens en alle auto's over zijn op de kilometerprijs.
Zodra u meedoet aan de kilometerprijs, betaalt u per gereden kilometer en geen motorrijtuigenbelasting meer.
De motorrijtuigenbelasting (voor wie nog niet is overgegaan) en de kilometerprijs (voor wie al wel overgegaan is) worden steeds iets hoger en de aanschafbelasting wordt steeds iets lager.
Naar verwachting is de kilometerprijs in 2018 helemaal ingevoerd.

Reacties op dit artikel
Gio bouwens, 2011-02-15
( 0 )

3 cent per kilometer is te duur. Eerst zorgen voor goedkope alternatieve. Autotreinen inzetten in Nederland is daar een van. Niet denken aan het tijdsverlies maar aan het milieu. Zou graag goedkoper met de autotrein vanuit Kerkrade naar Zeeland willen rijden en daar korte stukjes met de auto wensen te rijden. Zolang dit niet bestaat lijkt me een kilometerprijs van 3 cent voor ons Limburgers te duur. Wensen we naar de randstad te rijden met 5 personen zijn we dus duurder uit dan de gemiddelde Nederlander die het voordeel heeft om dichterbij te wonen.
Denk eens aan het vrijwilligers werk. Mensen gaan voor niets werk verrichten, hebben daarvoor de auto meestal nodig en worden nu extra gedupeerd omdat ze zich inzetten. In een aantal gevallen naar gelang het af te leggen traject dat dagelijks uitgevoerd moet worden zijn ze dus veel duurder uit en komt het noodzakelijke werk in gevaar.
Voetbalclubs moeten al bezuinigen omdat de diesel onbetaalbaar voor bussen is om naar uitwedstrijden te rijden. Ze dienen met kleine busjes te rijden dat wordt zo ook weer extra belast. Maak uitzonderingen voor sporters want anders zit de jeugd straks lui voor de buis en sport niet meer. Busprijs van Eurp 6000,00 per jaar naar Euro 8900,00 per jaar verhoogd en is veroorzaakt door de enorme dieselprijs stijging.
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl